Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi

Kvarteto na koniec časov

Termín: 21.9.2025, 17:00

Nedeľná klasika
Hlavný partner: Fond na podporu umenia

21. september 2025 o 17.00 h / Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi

Koncert venovaný obetiam holokaustu

(9. september - Deň obetí holokaustu a rasového násilia)

Olivier Messiaen – Kvarteto na koniec časov

(Kamil Mikulčík, Juraj Tomka, Andrej Gál, Jozef Eliáš, Zuzana Manera Biščáková )

PROGRAM 

Primo Levi: Či je to človek? (recitácia Kamil Mikulčík)

Olivier Messiaen - Kvarteto na koniec časov

Kvarteto na koniec časov

Na pamiatku anjela apokalypsy, ktorý dvíha ruku k nebesiam hovoriac: „ Už nebude viac čias.“

„Videl som anjela plného sily, zostupujúceho z neba a zahaleného v mračne,s dúhou nad hlavou. Tvár ako slnko, nohy ako ohnivé stĺpy. Pravú nohu položil na more, ľavú na zem a súc postavený na mori a na zemi zdvihol ruku k nebu a prisahal Tomu, ktorý žije veky vekov hovoriac: „ Už viac nebude čias, lež v deň rozozvučania trúby siedmeho anjela sa tajomstvo Boha zavŕši.“

Časti:

Liturgie de cristal  / Krištáľová liturgia /      
Vocalize, pour l´Ange qui annonce la fin du Temps  / Vokalíza pre anjela, ktorý oznamuje koniec časov /
Abime des oiseaux  / Údolie vtákov /
Interméde  / Intermezzo /
Louange à l`Éternité de Jésus / Velebenie Ježišovej večnosti /
Danse de la fureur, pour les sept trompettes / Tanec hnevu pre 7 trubiek /
Fouillis d ´arc-en-ciel, pour l ´Ange qui annonce la fin du temps  / Zmes dúhy pre anjela, čo oznamuje koniec časov /
Louange a l´Immortalité de Jésus / Velebenie nesmrteľnosti Ježišovej / 

Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Hlavným partnerom podujatia je Fond na podporu umenia.

Fond na podporu umenia

Koncert sa koná s finančným príspevkom Hudobného fondu: www.hf.sk

Hudobný fond - logo

Vstupné od 21. 7. 2025:

tootoot.fm

Galéria RegionArt pri RKC v Prievidzi po – pia, okrem pondelka: 9.00 – 17.00 h

Kvarteto na koniec časov

Počas zajatia v Stalagu v Görlitzi (VIII-A) si Olivier Messiaen mohol nielen ponechať svoju zbierku kompozícií, ale mohol dokonca aj písať nové skladby. Hoci nemal k dispozícii klavír, neustále komponoval. V tábore s ním boli traja ďalší hudobníci, klarinetista Henri Akoka, huslista Jean le Boulaire a šéf zdravotníckej služby, jeho nadriadený, violončelista Étienne Pasquiere. Messiaen pre nich napísal Kvarteto na koniec časov.Prvé uvedenie Kvarteta sa konalo pred takmer päťtisíc väzňami 15. januára 1941. Boli tam Poliaci, Francúzi a mnohí iní Európania z rôznych spoločenských vrstiev - roľníci, robotníci, intelektuáli, lekári, kňazi, profesionálni vojaci. Na koncert priviezli aj zranených na lôžkach a uložili ich pred sediacich poslucháčov. Mnohí z nich, počúvajúc „ súdny deň “, určite nahliadli do svojej budúcnosti, verili v oslobodenie a v to, že ich trýznitelia sa raz budú zodpovedať  „Všemohúcemu“.  Ešte aj po mnohých desaťročiach Messiaen spomína, že nikdy potom už nikto nepočúval toto dielo s takou pokorou a hĺbavou pozornosťou, ako jeho publikum v ten mrazivý januárový deň. Kvarteto má 8 častí. Číslo 7 predstavuje číslo dokonalosti : 6 dní stvorenia posvätených  božskou sobotou, siedmy deň oddychu predĺžený vo večnosti ôsmeho dňa - dňa večnosti a neporušiteľného pokoja. 

Kamil Mikulčík

sa narodil 18.11.1977 v Trnave a po absolvovaní štúdia na gymnáziu Jána Hollého v Trnave, študoval na Ekonomickej univerzite na fakulte Podnikového manažmentu v Bratislave a na Vysokej škole múzických umení odbor herectvo. Kamil Mikulčík ako skladateľ hudby spolupracoval so Slovenským rozhlasom, ako aj s rôznymi slovenskými a českými divadlami ako autor scénickej hudby – SND, Štátnym divadlom v Košiciach, Divadlom Aréna, Radošinským naivným divadlom, Divadlom Andreja Bagara v Nitre, Mestským divadlom Zlín,  Pražským divadlom Kalich, Štúdiom L+S, Divadlom J. Palárika v Trnave, Divadlom J. G. Tajovského vo Zvolene, Divadlom Jonáša Záborského v Prešove, Divadelním spolkem Frída, Túlavým divadlom a inými. Produkoval a skomponoval hudbu na Cd českej šansónovej speváčky Emy Márovej – Obchodnice s noční múrou (2007), a vydal sólový album Dáma v rýchliku (2012), kde texty Miroslava Válka zhudobnil Stanislav Šurin. V roku 2009 sa spolu s Nelou Pociskovou zúčastnili národného kola pesničkovej súťaže Eurovision Song Contest, z ktorého ako víťazi postúpili do moskovského semifinále. Z filmovej a televíznej tvorby možno spomenúť jeho účinkovanie vo filmoch Behind The Enemy Lines (2001), Za mestskými múrmi: Čierna Pani (2002), Muzika (2008), Lietajúci Cyprián (2010) a Zázračný nos (2016) a hral vo viacerých v seriáloch z produkcie STVR a televízie Markíza. Ako hosť účinkoval  v SND inscenácii Je úžasná v Radošinskom naivnom divadle v predstavení Besame mucho, v rôznych tituloch Túlavého divadla v Divadle v podpalubí,  v predstaveniach Listy Emilovi, Meno a 69 vecí lepších ako sex v Štúdiu L+S, v Mestskom divadle Brno v predstavení Bítls, v monodráme Novecento – Legenda o pianistovi od Alessandra Baricca a predstavení Vytrvalý dážď od Keitha Huffa rovnako v Divadle v podpalubí. Bol členom, aranžérom a spoluzakladateľom a capellovej hudobnej formácie Fragile. V roku 2020 vydal svoje prvé autorské CD s názvom 40 zím. 

Juraj Tomka

vyštudoval hru na husliach v Bratislave (Konzervatórium, VŠMU) a vo Viedni (Universität für Musik und darstellende Kunst). Je víťazom niekoľkých interpretačných súťaží. Zúčastnil sa na husľových kurzoch viacerých významných hudobníkov (napr. Günter Pichler, Alfred Brendel, Miguel da Silva, Hatto Beyerle). V súčasnosti je prvým huslistom Mucha Quartet, ktoré je držiteľom mnohých ocenení, napr. 2. cena a Cena publika na súťaži Premio Paolo Borciani v Taliansku (2014) či 1. cena na Medzinárodnej súťaži komornej hudby Antonína Dvořáka v Prahe (2014). Ako sólista vystúpil viackrát so Štátnym komorným orchestrom Žilina, Štátnou filharmóniou Košice a Symfonickým orchestrom VŠMU. Účinkoval na rôznych festivaloch komornej hudby doma i v zahraničí – napr. Bratislavské hudobné slávnosti, komorný cyklus Slovenskej filharmónie, Albrechtina – (Ne)známa hudba, komorný cyklus vo viedenskom Musikverein či Schubertiade Schwarzenberg. Pôsobil v niekoľkých medzinárodných orchestrálnych telesách: International Youth Symphony Orchestra, Bremen, Wiener Jeunesse Orchester, Viedeň, European Union Youth Orchestra, pod vedením svetoznámych dirigentov.

Pedagogicky pôsobí na Konzervatóriu a VŠMU v Bratislave. 

Jozef Eliáš

je absolventom Konzervatória v Bratislave (1990–1995), kde študoval v triede Petra Drličku. V štúdiu hry na klarinete pokračoval na VŠMU v Bratislave (1995–2000) u Jozefa Luptáčika. V rokoch 2011–2016 realizoval doktorandské štúdium na Akadémii umení v Banskej Bystrici u Alexandra Stepanova. V Slovenskej filharmónii od roku 1996 zastával post 2. klarinetistu a basklarinetistu, no od roku 2008 pôsobí na mieste 1. klarinetistu orchestra. Od roku 2001 je pedagógom na bratislavskom Konzervatóriu. V rokoch 2011–2013 pedagogicky pôsobil aj na Akadémii umení v Banskej Bystrici.
Spolupracoval s Metropolitným orchestrom Bratislava, Orchestrom Bruna Waltera, orchestrom Opery Slovenského národného divadla, Cappellou Istropolitanou, Slovenským komorným orchestrom, Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Českým národným symfonickým orchestrom a i. Ako sólista sa predstavil so Slovenskou filharmóniou, Štátnou filharmóniou Košice, Štátnym komorným orchestrom Žilina, Slovenským komorným orchestrom, Moyzesovým kvartetom. Spolupracoval tiež s komornými zoskupeniami ako Quasars Ensemble, Albrecht trio, Berger trio, Melos-Étos Ensemble, Aurum Quartet, Una Anima, Societa Rigata, Slovenským dychovým kvintetom, Mucha Quartet, Slovenským kvartetom, Bratislavským klarinetovým kvartetom a i. V roku 2008 získal ocenenie Zlatá nota Slovenskej sporiteľne. 

Andrej Gál

študoval hru na violončele na Štátnom konzervatóriu v Bratislave u Mgr. K. Filipoviča a na VŠMU v Bratislave u prof. J. Podhoranského. Absolvoval tiež majstrovské kurzy u R. Wallfischa a J. Waltza.  Od roku 1997 do roku 2002 zastával post vedúceho violončelovej skupiny v rôznych medzinárodných orchestroch - Young artist's festival Bayreuth, Internationale Junge Orchesterakademie a Idyllwild Summer Arts Festival USA. Od roku 2001 je členom Slovenského komorného orchestra Bohdana Warchala a od roku 2016 zastáva post sólo violončelistu.

V roku 2002 na letnej akadémii Praha-Viedeň-Budapešť získal s Zwiebel quartet cenu „Thomastik-Infeld“ za interpretáciu Šostakovičových kvartet. Absolvoval tiež majstrovské kurzy u členov Alban Berg, Smetana, Janáček a Bartók a Hagen kvartet. V roku 2008 absolvoval majstrovský semestrálny kurz vo švajčiarskom Bazileji u prof. W. Levina (LaSalle quartet) a R. Schmidta (Hagen quartet). Je členom ensemblov pre súčasnú hudbu Veni ensemble, Ostravská banda a je spoluzakladateľom Quasars ensemble.

Hrá tiež na barokovom violončele a príležitostne spolupracuje so súborom Musica Aeterna. Ako sólista spolupracoval s Janáčkovou Filharmóniou Ostrava pod taktovkou R. Kluttiga, so Slovenským komorným orchestrom, so Štátnou filharmóniou Košice a s Quasars Ensemble. Spolupracuje v rôznych improvizačných zoskupeniach so skladateľom Mirom Tóthom a aktívny je aj jako člen Szidi Tobias and band kde spolupracuje s M. Vyskočánim, M. Osadským, M. Buntajom a R. Šimurkom.

Koncertoval na mnohých významných pódiách a festivaloch napr. Lincol Center New York, Carnegie Hall New York, Parížske konzervatórium, Bachfest Leipzig, Pražská jar, Varšavská jeseň, Ostravské Dni novej hudby, Gaia - Vilnius, Tokyo - Opera City, Los Angeles, Berlín, Lisabon, Moskva, St. Petersburg a ďalšie. 

Zuzana Manera Biščáková

absolvovala ZUŠ v Turč.Tepliciach (I. Rumanová), Konzervatórium v Žiline (Ľ. Fraňová ), magisterské a doktorandské štúdium na VŠMU v Bratislave (D. Varínska) a postgraduálne štúdium na Schola Cantorum v Paríži (E.Indjic). Počas štúdia sa zúčastnila na mnohých medzinárodných súťažiach a absolvovala letné majstrovské kurzy
(E. Indjic, M. Lapšanský, P. Jasmin, M. Bilson, S. Perticarolli, P. Toperczer a i.).V roku 1996 získala 1. miesto na Súťaži slovenských konzervatórií a v roku 1997 zvíťazila na Medzinárodnom festivale v Londýne. V roku 2002 získala na tomto festivale ocenenie za najlepšiu interpretáciu skladby slovenského autora. Verejne vystúpila s orchestrom Konzervatória v Žiline, s Košickou filharmóniou, Orchestrom slovenského rozhlasu. Účinkovala s Janáčkovou filharmóniou a Ostravskou bandou. Participovalana premiére skladby 6 pianos od S. Reicha, nahrávke diela Music in Changing parts Ph.Glassa a na mnohých ďalších projektoch so zoskupením Cluster ensemble, ktorého je členom. Zároveň je členom tria Sen tegmento (Nao Higano a Martin Adámek), s ktorým nahrala profilové CD Iris Szeghy. V roku 2018 sa podieľala na nahrávke kompletného klavírneho diela E.Suchoňa. Účinkuje na domácich a zahraničných festivaloch a koncertoch (Europaisches Haus Berlín, Chiba-Japonsko, Gaida festival vo Vilniuse, Melos – Étos v Bratislave, Ars Nova Cassoviae, Konvergencie, Orfeus, Space, Pohoda festival, Ostravské dny, Bratislavské hudobné slávnosti a i)/ a nahráva pre Slovenský rozhlas.

Zabezpečuje

Mgr. Magdaléna Hianiková, DiS.art; 0901 918 822; hudba@rkcpd.sk

Organizátor

Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi