Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi

Thalia 2016 - vyhodnotenie

Thalia 2016 - vyhodnotenie

PROTOKOL

o udelení cien a výsledkoch 19. ročníka krajskej súťaže a prehliadky ochotníckeho divadla Trenčianskeho kraja - THALIA 2016, konanej v rámci 94. ročníka súťaží slovenských divadelných súborov - Scénická žatva 2016

Kraj: Trenčiansky  
Termín: 7. - 9. 4. 2016
Miesto konania: KaSS Prievidza, RKC v Prievidzi, Art Point Prievidza
Organizátor: Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi  

Hlavný partner: Fond na podporu umenia            

Počet súťažiacich kolektívov: 6
Počet súťažiacich jednotlivcov:
0
Počet účinkujúcich spolu:
75
Počet divákov spolu:
540

Z verejných zdrojov finančne podporil Fond na podporu umenia

Odborná porota:

PhDr. Elena Knopová, PhD., Mgr. art. Martina Mašlárová, Mgr. art. Miloslav Juráni

 

Hodnotenie krajskej súťaže a prehliadky ochotníckeho divadla Trenčianskeho kraja – THALIA 2016:

Krajská prehliadka ochotníckeho divadla Thalia sa tohto roku v Prievidzi konala v dňoch 7.  – 9. apríla. Počas troch dní sa v rámci prehliadky predstavilo 8 divadelných súborov  so svojimi inscenáciami (z toho šesť súťažných inscenácií). Oproti pôvodnému plánu nastali v programe zmeny, následkom ktorých sme nevideli inscenáciu Hračky na cestách Divadielka Galéria z Nového mesta nad Váhom (nesúťažné predstavenie – pozn. organizátora).

Program prehliadky bol aj tak pestrý, predstavili sa na tvorcovia venujúci sa divadlu pre deti, divadla mladých i divadla dospelých. Dramaturgicky siahajú súbory po nových či vlastných textoch a dramatizáciách úspešných literárnych diel (Sto rokov samoty). Vlastná autorská tvorba je potešiteľnou súčasťou toho, ako si tvorcovia predstavujú smerovanie, ale aj možnosti vlastného vyjadrenia sa prostredníctvom inscenácií. Na druhej strane sme mali možnosť vidieť aj inscenácie diel patriacich tak povediac do zlatého fondu slovenskej dramatiky (I. Bukovčan).

Divadlo tvoriace pre detského diváka prinieslo dramatizáciu rozprávkových príbehov maďarského autora Išsvána Csukása. Potvrdilo sa, že aj na amatérskej pôde môže vzniknúť divadelný tvar prinavracajúci sa k hravosti, šantivosti a najmä divadelnej mágii. Bábkové divadlo sa stalo veľkým inšpiračným zdrojom a ponúklo pevnú pôdu pod nohami mladým hercom. Divadlo mladých riešilo prevažne otázky spojené s reakciami mladých ľudí v istých vypätých situáciách. Nečudo, veď mladí ľudia sú hľadači, ustaľujú sa v nich isté etické normy, testujú hranice poriadku a vlastných priestupkov. Divadlo určené dospelému divákovi sa v Prievidzi orientovalo na veľké témy humanizmu spojené s morálkou človeka, jeho odvekému sklonu páchať hriech či vyhýbať sa zodpovednosti. Na jednej strane je prítomná scénografická bohatosť a vynaliezavosť, na strane druhej „chudobnosť“ a sústredenie sa na konanie postáv. Na jednej strane zaľudnený príbeh (Príbeh z Maconda), na strane druhej intímne komorné dielo (Kým kohút nezaspieva). Porota mala v tejto kategórii ťažké rozhodovanie, pretože niekedy nie je možné jednoznačne určiť z dvoch tak odlišných diel a inscenačných prístupov víťaza. Priklonila sa ku komplexnému pohľadu – zvládnutie inscenačného tvaru v jednotlivých zložkách, novátorský prínos a potenciál rezonovať v divadelnom kontexte amatérskeho slovenského divadla. Divadlo mladých sa zameralo tohto roku na introspektívne pohľady do ľudského vnútra – tematicky sa riešili problémy začlenenia jedinca do spoločnosti vs. ľudská individualita, vzájomná empatia resp. jej absencia, téma očakávaní, zodpovednosti a práva na minimálne vnútornú slobodu. V tejto kategórii sme sa stretli prevažne s postupmi autorského divadla, ale aj s pokusom o postdramatické divadlo.  

Štruktúra prehliadky prezrádza, že súčasné amatérske divadlo trenčianskeho kraja skrýva v sebe veľký potenciál širokého tvorivého záberu, v jeho centre samozrejme stojí snaha tvorcov vychádzať v ústrety divákom v ich okolí, no ponúknuť aj náročnejšiu alternatívu. Pozitívnym javom bolo pretrvávajúce divadlo stojace na báze autorskej tvorby, divadelníci siahajú pri výbere textov na jednej strane  po osvedčených tituloch, no na strane druhej píšu pre svoje potreby texty nové, alebo tvoria divadelné scenáre inšpirovaná nedramatickou literárnou tvorbou. Spoločnou črtou inscenácií bolo, že sa tvorcovia odkláňali od prvoplánového humoru a vtipkovania a prikláňali sa k pátraniu po vlastne veľkej a stále nezodpovedanej téme, ktorou je človek, prípadne spoločenstvo. Ocitli sme sa zoči voči vážnejším témam, riešiacich problematiku nechceného tehotenstva, prijímania inakosti, či apokalyptickú civilizačnú víziu konca jedného veku.

Súčasťou prehliadky boli hodnotiace semináre, ktoré prebiehali v otvorených debatách. Divadelníci sa zaujímali o možnosti zlepšenia svojej tvorby, o nové možnosti  jej rozvoja, hľadali inšpirácie pre ďalšie kontinuálne rozvíjanie ich činnosti. 

V prvý deň prehliadky sa uskutočnili tvorivé dielne, ktoré ponúkli aj výstupy. Boli spestrením aj milým prekvapením. Mladí divadelníci predviedli krátke scénky a skeče, ktorým nechýbal humor a intertextuálnapodkutosť. Porota sa jednoznačne zhodla na veľkom potenciáli takejto aktivity nielen v rámci prehliadky, ale aj v rámci vzdelávania divadelníkov divadlom.

Krajská prehliadka ochotníckeho divadla Thalia je už tradične organizačne dobre pripravenou a zabezpečenou prehliadkou. Tohto roku nadobudla charakter priam festivalový v tom najlepšom zmysle slova.  Nechýbajú jej ochotní a láskaví organizátori a spolupracovníci, diváci a chuť rozprávať sa o divadle (aj keď nesúťažíte o postup). Jej bezproblémový priebeh svedčí o tom, že organizátori vedia vyjsť v ústrety potrebám inscenátorov, divákov i poroty. Ústretový prístup, dodržiavanie časového harmonogramu, informovanosť a starostlivosť o hostí prehliadky sú už takpovediac tradičnou devízou tejto prehliadky.

 

Elena Knopová – predsedníčka poroty

Organizátori prehliadky na základe návrhu členov odbornej poroty udelili diplomy a ceny: 

a) ochotnícke divadlo dospelých hrajúcich pre deti

1. miesto Divadlu „A“ a Divadlu Shanti, o.z. Prievidza za rozprávkovú inscenáciu POM POM na motívy Istvána Csukása v réžii Petra Palíka

 

b) divadlo mladých

1. miesto Divadlu PRECEDENS Prievidza za autorskú inscenáciu ÚKRYT v réžii Zuzany Kráľovej 

za účasť Divadlu PRECEDENS Prievidza za autorskú inscenáciu TEHOTNÁ v réžii Igora Kasalu ml.

za účasť DDS IMRO pri ZUŠ I.W.K., Považská Bystrica za inscenáciu ALICA na motívy L. Carrollav réžii Oľgy Banincovej

 

c) amatérske divadlo dospelých

 1. miesto Divadlu „A“ a Divadlu Shanti, o.z. Prievidza za inscenáciu PRÍBEH Z MACONDA na motívy G. G. Márqueza v réžii Jozefa Krasulu

2. miesto Divadelnému súboru HUGO z Pruského za inscenáciu KÝM KOHÚT NEZASPIEVA na motívy Ivana Bukovčana v réžii Andreja Škvaru

 

Odborná porota na základe výsledkov hodnotenia prezentácie súborov a zhliadnutých inscenácií:

a/ odporúča  programovej rade  na postup do programu celoštátnej súťažnej prehliadky ochotníckeho divadla dospelých hrajúcich pre deti - Divadlo a deti – Rimavská Sobota 2016:

Divadlo „A“ a Divadlo SHANTI, o.z Prievidzas inscenáciou POM POM

b/ navrhuje programovej rade zaradiť do celoštátnej súťaže a prehliadky divadla mladých FEDIM 2016 (Tisovec):

Divadlo PRECEDENSs autorskou inscenáciou ÚKRYT

 c/ navrhuje programovej rade zaradiť do celoštátnej postupovej súťaže a prehliadky amatérskeho divadla dospelých Belopotockého Mikuláš (Liptovský Mikuláš): 

Divadlo „A“ a Divadlo SHANTI, o.z Prievidza s inscenáciou PRÍBEH Z MACONDA

Divadelný súbor HUGO, Pruské s inscenáciou Kým kohút nezaspieva

Fotogaléria

22 fotografií